GBS De Vierklaver

De schoolblog van Gavere

 

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

het 5° leerjaar op schattenzoektocht naar de Kaaihoeve.

Een oud-bewoner van De Kaaihoeve, P.L.D.V., nodigde de leerlingen uit om het geheim van Meilegem te ontraadselen. Wie is toch die P.L.D.V. en wat is zijn geheim? Om dat te weten te komen, moesten de leerlingen een aantal opdrachten oplossen met behulp van de topografische kaart, het kompas en een meetwiel. Gewapend met een rugzak vol materiaal trokken we op pad. De weg zoeken via een kompas, de (tussen)windstreken bepalen , afstanden met een meetwiel juist meten, zich oriënteren, alles kwam aan de beurt. Bij iedere opdracht kregen we een puzzelstuk van de schatkaart. Via een zeer ingewikkelde meet- en oriëntatieopdracht kwamen we echt bij de schat: gouden (chocolade)munten.

 

Wat een leuke, leerrijke voormiddag !

 

 

fotografen van dienst: alle leerlingen van het 5° leerjaar

1 KO: ik zet mijn schoentje klaar

-      We ontdekten dat juf Cindy niet zo goed wakker was op maandagochtend! Ze had twee verschillende schoenen aan! Dit was de aanzet van een waarneming van onze schoenen maar ook van de schoenen dat juf Cindy meebracht. We ontdekten dat sommige veters hebben, andere plakkers, een rits,… We luisterden naar het verhaaltje ‘schaap zoekt schoen’. We lieten onze fantasie spreken en gaven voor ieder diertje een bijpassende schoen. In de klas werd er een schoenwinkel geplaatst! De kleutertjes speelden naar harte lust met de schoenen, veters, schoendozen, de kassa,… We mochten ook met houtskool experimenteren en schoenen tekenen. Onze meegebrachte schoentjes kregen eerst een laagje gips en werden gepimpt tot hippe schoenen. Die krijgen we later mee naar huis en kunnen we gebruiken als schoentje voor de sint. Zulke mooie schoenen verdienen vast wel een mooi cadeau van de sint ;-)! We deden gekke dansjes met onze schoenen en legden bewegingsparcours af met "hakschoentjes". Dat ging vlot! We leerden een liedje ‘schoenen om te dansen’. We deden een waarneming van kunstzinnige schoenen om ons te laten inspireren voor onze eigen schoen. Welke schoentjes vinden we mooi? Gek? Cool? … We keken naar een tik tak van schoenen, veters en schoenen. We zochten welke afdruk bij welke schoen hoorde. En maakten een logische volgorde van een schoen aantrekken. Er werden moeilijke wiskundige berekeningen gedaan met schoenen, schoendozen en veters.

 

4° leerjaar pimpt ons afvalstraatje

Voor onze MOS-hoek pimpte het vierde leerjaar ook een stoel ! Die staat nu in het afvalstraatje en dient om de compostemmer op te zetten. Knap idee!!

 

 

"week tegen pesten" voorstelling kindertheater

1° voorstelling: de grote clown Joki-Doki show - STOP voor kleuters en eerste leerjaar

 

Clown Joki-Doki bracht een superleuke show voordevol goochelacts, circustechnieken, echte doertjes en heel veel clownerie. In de voorstelling werden op een leuke manier tips gegeven rond weerbaarheid, gevoelens uiten en omgaan met elkaar. De kinderen vonden het super.

 

 

2° voorstelling: kindercomedyshow: "de pest aan pesten" voor 2° t.e.m. 6° leerjaar

 

Jo heeft het goed naar zijn zin op school. Hij heeft veel vrienden en geniet van elke dag. Wanneer zijn ouders verhuizen komt hij in een nieuwe school waar hij tot zijn grote verbazing wordt gepest. Jo ging samen met de kinderen op zoek naar een oplossing:

  1.  neem een zelfverzekerde houding aan
  2. zeg tegen de pester dat je het niet leuk vindt
  3. als beide zaken niet helpen, meld het dan aan de meester of juf en aan je ouders
  4. als niets helpt negeer de pester en ontspan
  5. help elkaar als klas

 

Ondanks het zware thema was dit een superleuke voorstelling waar theater gecombineerd werd met goochel- en circustechnieken.

 

 

zo zag Brend uit het zesde leerjaar de voorstelling:

 

Op donderdag 19 november was er toneel op school. Het thema was: Anti-pesten.
De acteur, die Koen heette, had een kip meegebracht. Kip Curry was haar naam.
Hij vertelde dat hij als kind naar een andere gemeente verhuisd was. ’ s Maandags ging hij naar school. Toen hij thuis kwam, zei hij: 'Ik word gepest! Ik wil naar een andere school!’ maar dat wilden zijn ouders niet. Op zolder vond hij een oud dagboek. Dat was van zijn oma. Daarin las hij dat ook zij gepest werd. Ze ging zelfs naar school met een pruik op!
Op een dag legde ze de pruik weg en besloot naar school te gaan zoals ze echt was.
Het was een leerrijk toneelstuk, over een ernstig thema, maar toch hebben we heel veel gelachen… met de grappige acteur – en met de leerlingen die mochten meespelen.

dozen in de peuterklas

 

Deze week kwam het thema dozen verder aan bod. Jules had net een doosje cornflakes bij zijn ontbijt gegeten. Al de kleuters kregen ook een doosje en we leerden de begrippen vol en leeg. We goten de doosjes uit in een grote kom en vulden onze lege doosjes weer op met lepeltjes. We dompelden balletjes in de verf en rolden ze in een deksel van een doos. We kregen zo echte kunstwerkjes. We luisterden ook in kleine groepjes naar het verhaal van Kobe en de doos. We keken in een echte muziekdoos waar instrumentjes in lagen met doosjes. Dit was een echte belevenis. We merkten op dat je met van alles muziek kan maken, ook met je lichaam. We probeerden glanspapier in stukken te knippen en kleefden ze op een doos, zo hadden we een trommeltje.We leerden ook het versje : doosje open..We speelden lottino met doosjes. We gooiden pittenzakjes in de juiste doos en oefenden de begrippen meer, minder. We leerden tellen tot 3 en herhaalden de hoofdkleuren.We luisterden ook nog naar het verhaal : een doosje monsters en boetseerden met klei een monster.

Het leukste deze week was de toneelvoorstelling van een clown. De kleuters konden er echt van genieten van de dolle fratsen van de clown. Ze leerden ook zeggen : stop ik vind dat niet leuk. Misschien helpt dit wel bij kleine ruzietjes op de speelplaats.

 

 

Nieuwtjes

door de coronacrisis worden alle buitenschoolse activiteiten afgelast

Agenda

Je vindt hier het verslag en de foto's van de voorbije bosklassen (5+6) en sportklassen (3+4)

 

 

 

Elke dag bewegingsactiviteit voor alle leerlingen:

"one mile a day"

 

Elke dinsdag is er middagsport voor de leerlingen o.l.v. juf Nele: de turnjuf

 

Afbeeldingsresultaat voor middagsport op school

 

Sportkalender (binnen en buiten de schooluren):

zie bovenaan: agenda

 

 

 

Zwembeurten

 

 

de zwemlessen starten in september en in februari voor 3 KO

MOS

mos