GBS De Vierklaver

De schoolblog van Gavere

 

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

"zwarte Pietje, boe, boe, boe" in de eerste kleuterklas

Omdat de komst van Sinterklaas en Zwarte Piet dichter bij komt, gingen wij met de kleuters alvast wat dieper in op Zwarte Piet. We keken naar filmpjes en foto’s van zwarte piet, we dansten en bewogen zoals zwarte piet, en nog zoveel meer… Het was een knotsgekke week, met heel leuke (leer)momenten.. Op het einde van de week kregen we zelf een zwarte pieten diploma! 

 

 

"een heel speciale vriend" in de peuterklas

Op maandagmorgen bleek Jules verdwenen te zijn. Er lagen in de klas pijlen en voetsporen. Wat was er met onze Jules gebeurd? De kleuters volgden de pijlen en kwamen in de blokkenhoek terecht waar Jules met een pietenmuts op aan het spelen was in een kartonnen boot. Jules vertelde het verhaal van Sint en Piet met prenten en materiaal. Daarna konden de kleuters de zee schilderen met sponsjes op grote witte bladen en een boot afdrukken op de zee. We leerden het liedje :' Knip doet de schaar... ' We hielpen Piet speelgoed sorteren in gekleurde stoffen zakken en herhaalden daarbij de kleuren. We leerden ruimtelijke begrippen met behulp van zakken en zwarte piet. We luisterden naar liedjes van Sint en Piet en probeerden daarop te dansen. We stempelden met blokjes het dak waarop de pieten kruipen.

We boetseerden met plasticine koekjes en mandarijnen voor in de schoenen op de matjes. In de poppenhoek bakten we koekjes voor de Sint. De zandbak was deze week gesloten en de kleuters konden daar met water en boten spelen. Ze ontdekten drijven en zinken. In de blokkenhoek werden er schoorstenen en stoomboten gebouwd. Alle kleuters kwamen op de foto met een mijter en pietenmuts en kleefden die in het grote pietenhuis.

Op donderdag waren er hele leuke workshops waarbij de kleuters klasoverschrijdend verdeeld werden en konden dansen, koken, naar verhaaltjes luisteren, een pietenomloop volgen en knutselen.

Wat een leuke week.

 

 

het 5° leerjaar op schattenzoektocht naar de Kaaihoeve.

Een oud-bewoner van De Kaaihoeve, P.L.D.V., nodigde de leerlingen uit om het geheim van Meilegem te ontraadselen. Wie is toch die P.L.D.V. en wat is zijn geheim? Om dat te weten te komen, moesten de leerlingen een aantal opdrachten oplossen met behulp van de topografische kaart, het kompas en een meetwiel. Gewapend met een rugzak vol materiaal trokken we op pad. De weg zoeken via een kompas, de (tussen)windstreken bepalen , afstanden met een meetwiel juist meten, zich oriënteren, alles kwam aan de beurt. Bij iedere opdracht kregen we een puzzelstuk van de schatkaart. Via een zeer ingewikkelde meet- en oriëntatieopdracht kwamen we echt bij de schat: gouden (chocolade)munten.

 

Wat een leuke, leerrijke voormiddag !

 

 

fotografen van dienst: alle leerlingen van het 5° leerjaar

1 KO: ik zet mijn schoentje klaar

-      We ontdekten dat juf Cindy niet zo goed wakker was op maandagochtend! Ze had twee verschillende schoenen aan! Dit was de aanzet van een waarneming van onze schoenen maar ook van de schoenen dat juf Cindy meebracht. We ontdekten dat sommige veters hebben, andere plakkers, een rits,… We luisterden naar het verhaaltje ‘schaap zoekt schoen’. We lieten onze fantasie spreken en gaven voor ieder diertje een bijpassende schoen. In de klas werd er een schoenwinkel geplaatst! De kleutertjes speelden naar harte lust met de schoenen, veters, schoendozen, de kassa,… We mochten ook met houtskool experimenteren en schoenen tekenen. Onze meegebrachte schoentjes kregen eerst een laagje gips en werden gepimpt tot hippe schoenen. Die krijgen we later mee naar huis en kunnen we gebruiken als schoentje voor de sint. Zulke mooie schoenen verdienen vast wel een mooi cadeau van de sint ;-)! We deden gekke dansjes met onze schoenen en legden bewegingsparcours af met "hakschoentjes". Dat ging vlot! We leerden een liedje ‘schoenen om te dansen’. We deden een waarneming van kunstzinnige schoenen om ons te laten inspireren voor onze eigen schoen. Welke schoentjes vinden we mooi? Gek? Cool? … We keken naar een tik tak van schoenen, veters en schoenen. We zochten welke afdruk bij welke schoen hoorde. En maakten een logische volgorde van een schoen aantrekken. Er werden moeilijke wiskundige berekeningen gedaan met schoenen, schoendozen en veters.

 

4° leerjaar pimpt ons afvalstraatje

Voor onze MOS-hoek pimpte het vierde leerjaar ook een stoel ! Die staat nu in het afvalstraatje en dient om de compostemmer op te zetten. Knap idee!!

 

 

Nieuwtjes

14 februari: valentijnse dikketruiendag

17-21 februari: oudercontactweek

17-21 februari: week van de gezonde tussendoortjes

21 februari: carnavalfeest met stoet door Gavere

22 februari: start krokusvakantie

11 maart: pedagogische studiedag

18 maart: ontbijt op school

21 maart: peuterkijkdag met Paashaas

23-27 maart: cultuurklas 2° leerjaar

3 april: rapport

3 april: paaseieren op school

4 april: begin van de paasvakantie

20-24 april: zwerfvuilactie

27-30 april: sportklas 2° graad

Agenda

Je vindt hier het verslag en de foto's van de voorbije bosklassen (5+6) en sportklassen (3+4)

 

 

 

Elke dag bewegingsactiviteit voor alle leerlingen:

"one mile a day"

 

Elke dinsdag is er middagsport voor de leerlingen o.l.v. juf Nele: de turnjuf

 

Afbeeldingsresultaat voor middagsport op school

 

Sportkalender (binnen en buiten de schooluren):

zie bovenaan: agenda

 

 

 

Zwembeurten

 

 

de zwemlessen starten in september en in februari voor 3 KO

MOS

mos